Slik jobber vi med interimsrekruttering

Endringsprosesser, vekstfaser, permisjoner og/eller uavklarte interne situasjoner – det kan være mange grunner til at selskaper velger å hyre midlertidig kompetanse. Men hvordan er det mulig å sikre en bra match på kort tid? Kristoffer Skogsrud Bugge, partner og nytt tilskudd i Ascender, forklarer nøkkelen til suksess i interimsmarkedet.

Interimsrekruttering: Managing partner i Ascender, Knut Grotli (f.h.), med partner og interimsansvarlig Kristoffer Skogsrud Bugge.

Noen ganger er det riktig å be om bistand utenfra. Det kan være fordi bedriften er i en endringsfase, eller kanskje en viktig medarbeider er i foreldrepermisjon. Sørger du ikke for at noen holder huset i orden, kan fordyrende arbeid hope seg opp. 

– Det kan være krevende å kaste seg rundt for å få på plass en fast ansettelse, og kundene våre ser at midlertidig innleie kan være fornuftig. I stedet for å tære på de andre funksjonene kjøper du deg fleksibilitet og kapasitet, sier Bugge.

Det samme – bare raskere

Stadig flere erfarer også at det ikke behøver å være en voldsomt tidkrevende affære å få på plass en interim-ressurs.

“Noen tror at dette er en lang prosess, men snittet vårt er to uker fra forespørsel til første arbeidsdag” - Kristoffer Skogsrud Bugge, partner og interimsansvarlig i Ascender


Prosessen er nemlig langt på vei den samme som ved rekrutteringsselskapets øvrige henvendelser. Ascender gjennomfører intervjuer, bakgrunnssjekker og tester for å sikre riktig interimskandidat.

– De kandidatene vi presenterer for kundene våre, skal være klare til å levere fra dag én. Samtidig er det viktig at kundene opplever en kjemi, og det gjør at vi må ha flere alternativer klare på et kortere tidsrom, forklarer Bugge.

Kampklare stjernespillere

Tilsvarende prosess og kvalitet – men på mindre tid. Hvordan lar dette seg gjøre? Bugge mener nøkkelen ligger i forarbeidet.

– For interimsmarkedet handler det om å jobbe strukturert og effektivt mellom slagene. Du må følge opp kandidatbildet løpende, uavhengig av oppdrag, slik at du til enhver tid vet hvem som er ledige når. 

Har du gjort mye av jobben i forkant, kan du altså være raskt på ballen i det startskuddet går. 

– Det er jo ikke sånn at de beste bare kommer til deg. Det er avgjørende å ha et stort nettverk, og du må holde fingeren på markedspulsen til enhver tid. Du må følge opp kandidater, vite når folk er ferdige med andre oppdrag, og hvilke type roller de personene kan og vil fylle. Den beste rekruttereren kjenner alles bakgrunn, erfaring og kalendere like godt som sin egen. 

“Den beste”

I dag hjelper Ascender ulike kunder med å finne alt fra ledere til medarbeidere innen finans-/økonomifunksjonen – og fagspesialister innen flere områder (deriblant finans, jus og rådgiving). Og med interimrekruttering som en stor satsing, er daglig leder Knut Grotli storfornøyd med å ha fått Bugge med på laget.

– Dette er viktig for oss, og det finnes ingen bedre enn Kristoffer til å lede denne offensiven, sier Grotli. 

Han trekker blant annet frem Bugges lange og tunge erfaring fra den «andre siden av bordet» som et stort fortrinn. 

“Vi tror det er en stor styrke at vi selv har vært operative ledere og fagpersoner, og Kristoffers CV treffer midt i blinken. Erfaringen fra begge sider bidrar til at vi virkelig forstår kundenes behov og situasjon, og det står i sentrum av det vi gjør” - Knut Grotli, managing partner i Ascender

“En stor klype passion”

Bugge selv tror den hemmelige ingrediensen i Ascenders suksess er energi. Å ha genuin passion for faget og menneskene – både kundene og konsulentene.

– Ja, kompetanse og erfaring er selvsagt avgjørende. Men skal du lykkes i denne bransjen, må du også finne en indre glede i å løse oppgavene. Det gjør vi, og det vises i jobben vi gjør, sier han og avslutter:

– At så mange velger å forlenge med kandidatene vi finner, er det beste kvalitetsstempelet vi kan få.

Er du nysgjerrig på å høre mer om interimsrekruttering, eller ønsker en uforpliktende prat? Kontakt Kristoffer Skogsrud Bugge på mail: kristoffer@ascender.no eller
tlf: 91 17 17 29.

Eivind Holum

About Eivind Holum:

Graphic & Web Designer

– based in Oslo.

Eivind Holum creates visual profiles, websites and hand made illustrations for corporations, entrepreneurs and individuals in Oslo that wants to create a powerful brand and thriving business.

Eivind J. Holum is an art director, graphic designer, and web designer. I provide premium visual identity work, logo designs for corporations and individuals. I can deliver everything within the graphic design category such as print, logos, visual profiles, brand guides as well as illustration and web design. My career in graphic design began with an interest in drawing by hand at a young age, I have always been fascinated with illustration and drawing, therefore graphic design and illustration was a natural path for me. I usually work for small to medium corporations who needs an hands-on approach that swiftly goes from ideation to execution.

https://eivindholum.com
Forrige
Forrige

Hverdagen som rådgiver i Ascender

Neste
Neste

KPMG henter næringslivsstjerne fra Abelia